Friday 30 November 2007

به مناسبت روز جهانی علیه خشونت به زنان (25 نوامبر)


روز 25 نوامبر هر ساله در شهر ملامو مراسمی به همین مناسبت برگزار میشود. کمیته دفاع از حقوق زنان در شهر مالمو به شکل فعالی دراین مراسم شرکت می کند تا بی حقوقی را که به زنان در ایران و سایر کشورهای اسلام زده تحمیل می شود به جامعه در سطح وسیعتری نشان دهد.
امسال نیز ما خود را از قبل آماده کردیم و درباره خشونت به زنان در دنیا و در ایران و همچنین در کشور سوئد جایی که در آن ساکن هستیم اطلاعات و مصاحبه هایی در رادیو محلی مالمو به اسم رادیو همیستگی در دو هفته ترتیب دادیم که در جهت آگاهی رساندن در رابطه با این موضوع صورت گرفت. در روز یکشنبه هم به آکسیونی که از طرف حزب چپ ، حزب محیط زیست و سازمان ابتکار فمینیستی فراخوانداده شده بود شرکت کردیم.
روز 24 نوامبر با تلاشی که از هفته قبل کرده بودیم در روزنامه Skanska Dagbladet مطلبی به چاپ رسید از خانمی ایرانی به اسم نسرین آریس در مورد خشونت به زنان و آنچه که خود او چه در ایران و چه در سوئد تجربه کرده بود. این مطلب حاوی اطلاعاتی در مورد وضعیت زنان در ایران و تبعیضاتی که به زنان تحمیل می شود است .
در روز 25 نوامبر هم ، همین روزنامه در محل آکسیون با من مصاحبه ای میکند که در روز 26 نوامبر به چاپ میرسد. من و خانم نسرین آریس از جمله سخنرانان این آکسیون بودیم .
من در سخنرانی خود که مختصری از آن در روزنامه هم چاپ شده به نوع دولتی خشونت به زنان اشاره کردم . من گفتم که خیلی از شما در رابطه با خشونت مردان به زنان صحبت کردید و این موضوع آشنایی برای شما است ولی من از کشوری میآیم که زنان در آن مورد دو نوع خشونت قرار میگیرند. خشونت مردان به زنان در خانواده و خشونت دولتی و سازمان یافته که ابعاد میلیونی دارد. چندین مثال برای شنوندگان زدم تا موضوع برایشان روشنتر شود. اینکه تحت حاکمیت جمهوری اسلامی صدها هزار زن در خیابانها مورد اذیت و آزار و خشونت و شلاق خوردن قرار گرفته اند فقط به دلیل بد حجابی. گفتم طبق قانون حکومت اسلامی در موقع طلاق نگهداری از بچه به مرد و یا خانواده او متعلق است مگر اینکه آنها نخواهند و فقط به دلیل همین قانون صدها ویا شاید میلیونها زن در شرایط نامناست زناشوئی باقی می ما نند زیرا نمی خواهند که از فرزندشان دور شوند و شرایط غیر انسانی را تحمل می کنند . گفتم می دانید که اگر زنی در موقع زایمان احتیاج به سزارین داشته باشد برای این کار اجازه مرد لازم است؟ میدانید یک زن به دلیل داشتن سکس خارج از ازدواج می تواند اعدام و یا سنگسار شود. و این لیست ناپایان است.
گفتم در ایران آپارتاید جنسی وجود دارد. و در این مورد توضیحاتی دادم.
در پایان از مردم خواستم که از مبارزه زنان در ایران برای آزادی وبرابری حمایت کنند.
خواهان بسته شدن مدارس مذهبی در تمام اروپا و کشور سوئد شدم. به نظر من در این مدارس بی حقوقی و نابرابری زن و مرد تئوریزه می شود.
فریده آرمان
مسئول کمیته دفاع از حقوق زنان ایران واحد مالمو

No comments: